Wat is reclame?

Reclame is commerciële communicatie met als doel iets of iemand bij anderen aan te prijzen of te promoten. Wanneer is er eigenlijk sprake van reclame? De Reclame Code Commissie hanteert bij beoordelen of iets reclame is de volgende definitie.

Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten.

wat-is-reclame

Reclame is dus niet alleen een tv-commercial op radio of tv, of een advertentie in print of via internet. Maar reclame is bijvoorbeeld ook de folder voor een politieke partij, een gesponsorde tweet, of de betaalde aanprijzing van een product door een vlogger. Andere vormen van reclame zijn onder meer: telewinkelen, telemarketing, sponsoring, productplaatsing, verpakking, etiketten, direct marketing en buzz marketing.

Maak je dan ook reclame als je iets positiefs over een merk roept in de kroeg? Niet wanneer je dat spontaan doet en je er niets voor terugkrijgt van de adverteerder.

Lees meer op de website van Stichting Reclamecode

Meer weten over Het Nut van Reclame?

DOWNLOAD HET RAPPORT VAN VALUE OF ADVERTISING!